Jak to się robi, czyli przychodzi Samokhin Band do MegaTotal.pl

Wszystko zaczęło się rok temu, 13 listopada 2008 między 20:00 a 21:00. A w zasadzie kilka dni wcześniej. Przyszedł do nas zespół, który nie tylko założył konto i wrzucił muzę, ale miał też plan. Powiedział: mamy taki a taki pomysł, chcemy go tak a tak zrealizować. Pomożecie? Pomogliśmy. Tak zaczęła się historia Samokhin Band na MegaTotal.pl.

Samokhin Band w listopadzie 2008
Samokhin Band w listopadzie 2008

Dzięki już wtedy posiadanej popularności ale przede wszystkim zapowiedzi premiery albumu na MT, zespół w kilkanaście godzin zebrał ponad 400k megagroszy, a całą sumę 1200k zgromadził w miesiąc i 2 dni. Wywołało to burzę wśród użytkowników serwisu. Jedni byli zachwyceni pomysłem przygotowania premiery, inni grzmieli ganiąc zespół i nas za nieuczciwe zagrywki. Czas pokazał kto miał rację :)

Potem przyszedł długi czas oczekiwania na płytę. I po prawie roku (327 dni) dostaliśmy ją. Ale zanim nastał TEN dzień, zespół znów do nas przyszedł i zaśpiewał swoją piosenkę: mamy pomysł, pomożecie? Pomogliśmy.

Samokhin Band w październiku 2009
Samokhin Band w październiku 2009

Plan był taki: korzystając z różnych swoich znajomości, zespół zorganizował budżet na promocję. Przed premierą nawiązał ściślejszą współpracę z innym znajomym, Marianem “Trubadurem” Lichtmanem, który został ich managerem i dzięki swoim kontaktom umożliwił wejścia do mediów. Od nas potrzebowali wsparcia kreatywnego przy realizacji videoclipu, projektowaniu okładki i książeczki do płyty oraz wszystkich klocków kampanii reklamowej: plakatów, bannerów, plansz, ulotek, zaproszeń, biletów, itp a także pomocy przy organizacji koncertu. No i rzecz jasna systematycznego podgrzewania atmosfery w MegaZinie :) Co za to dostaliśmy? Obecność marki MegaTotal.pl w mediach wszędzie tam, gdzie pojawiał się Samokhin Band.

samokhin_raport_ads_page

I tak to poszło. Ukazało się kilkanaście publikacji w gazetach (w niektórych na pierwszej stronie), czasopismach i serwisach internetowych: Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Express Ilustrowany, Angora, ECHO Miasta, cgm.pl, Wiadomosci24.pl, fabrykancka.pl, BialystokOnline.pl, Fabryka Zespołów, NaszeMiasto.pl, Gery, Muzoteka, Orange Music, i innych. Kilkakrotnie zespół był gościem audycji telewizyjnych i radiowych: Kawa czy herbata? (TVP1), Pytanie na śniadanie (TVP2), Dobry wieczór (TVP Info), Radio Łódź, Radio Berlin, Radio Parada, Radio Złote Przeboje. Spoty reklamujące koncert premierowy emitowane były w Radio Łódź i Radio Eska. W całej Łodzi rozlepiono 2000 plakatów, po ulicach jeździły wielkie plansze reklamowe, w taksówkach wisiały naklejki a w miejscach tłumnych rozdawano ulotki.

samokhin_raport_shots_page

Po drodze zespół zorganizował spotkanie specjalnie dla Fanów z MegaTotal.pl, na którym zaprezentował materiał z płyty i zagrał koncert w Radio Łódź, emitowany na żywo na antenie i w sieci. Pokazał się też na megatotalowej scenie podczas Pepsi Music Vena Festival.

To wszystko po to, by znów, jak rok wcześniej nie zabrakło tych, którzy wesprą zespół w decydującym momencie. I nadszedł 7 listopada 2009. Biletów już od jakiegoś czasu nie było. Przed wejściem do Wytwórni czaiły się koniki. Za chwilę miało się zacząć…

Samokhin Band w Wytwórni 2009.11.07
Samokhin Band w Wytwórni 2009.11.07

Tyle, jeśli chodzi o przygotowania. Co one przyniosły? Pierwsze efekty widać było już po wejściu na salę. Zgromadziło się w niej ponad 1000 osób, z czego część to goście specjalni, których zespół zaprosił na bankiet po koncercie. Sam występ podsumował Pavel Samokhin: Było ciężko. Dużo potu i łez. Do ostatniej chwili koncert wisiał na włosku ze względu na poranną awarię sprzętu. Płytki z tłoczni przyszły na 2 godziny przed premierą. Ale udało się! Jak weszliśmy na scenę i zobaczyliśmy pełną salę mogło być już tylko wspaniale. Frekwencja była lepsza niż na Venie. Dziękujemy za atmosferę, jaką stworzyliście na koncercie! Było bardzo energetycznie, widowiskowo.

Podczas samego koncertu sprzedało się 189 płyt. Do tej pory na Allegro poszło ich 35, w Bazarze 11 a zespół sprzedał około 50 (dane na 2009.11.24). Codziennie schodzi kilka kolejnych a podczas koncertów nawet kilkadziesiąt. To ogromny sukces. Dwa dni po koncercie byliśmy na spotkaniu z firmą dystrybucyjną i jak o tym usłyszeli, to szczęka opadła im na stół.

Wszystko więc dobrze się skończyło… nie, nie skończyło się. Zaczęło! Tak naprawdę bowiem dzień premiery to dopiero początek. Uzbieranie kasy na płytę to mały pikuś. Jej zrealizowanie też jest dziecinnie proste (choć niektórym zajmuje półtora roku ;). Ale sprzedać ją! To jest dopiero zadanie. I tak naprawdę każdy Artysta wrzucający swoją muzę na MegaTotal.pl powinien myśleć właśnie o tym. W jaki sposób sprzedam swoją płytę…

Samokhin Band w Wytwórni 2009.11.07
Samokhin Band w Wytwórni 2009.11.07

Co, nie wierzysz, że uzbierasz? My już wierzymy. Przekonaj do swojej twórczości jeszcze kilka/naście/dziesiąt/set osób i Ci się uda. Innym się udało. Będziesz potrzebować pomocy, pomożemy.
Niektórzy twierdzą, że Artysta jest od tworzenia a nie od sprzedawania. Mylą się ogromnie. Można oczywiście nic nie robić i trzymać w pokoju pudła ze swoją ukochaną płytą – znamy takie przypadki. Tylko po co ją w takim razie nagrywać? Przecież Fani nie po to wydają swoje pieniądze.
Ale można też pójść za przykładem Samokhin Bandu: ciężka praca, kreatywne myślenie, dobre znajomości i ogromna motywacja dały w sumie to, o co chodziło.

A najważniejszy w tej całej pięknej historii jest jeden fakt, zawarty w tytule tego artykułu. To Artysta wychodzi z inicjatywą. Bo będziemy powtarzać to jak mantrę: MegaTotal.pl nie jest wytwórnią płytową.

Jest SPOŁECZNOŚCIOWĄ wytwórnią płytową.

To jedno słowo znaczy tyle: za wszystko odpowiedzialna jest społeczność Artystów i Fanów. Artyści publikują swoją twórczość a Fani decydują komu wydadzą płytę. Jeśli podejmują decyzję, że płytę wyda zespół X, to za tę decyzję ponoszą pełną odpowiedzialność. MegaTotal.pl daje tylko i wyłącznie środki czyli narzędzia. Nie podejmuje żadnych decyzji repertuarowych i nie ciągnie z tego tytułu żadnych zysków, nie może więc być w żaden sposób odpowiedzialny za kwestie promocji, reklamy czy dystrybucji. Owszem, angażuje się w działania w tej materii, ale wyłącznie jako wsparcie dla pomysłów Artystów. No i rzecz jasna działa na rzecz rozwoju serwisu jako takiego.

A Społeczność? Cytując Wikipedię, społeczność to zbiorowość osób związanych ze sobą sposobem wzajemnej komunikacji lub wyznawanymi wartościami. Jej istnienie służy zaspokajaniu potrzeb jej członków. A MegaTotal.pl to społeczność licząca sobie kilkadziesiąt tysięcy osób. To ogromny potencjał. To całe mnóstwo inteligentnych głów, które z pewnością potrafią uradzić, jak zaspokoić potrzebę sukcesu i zysku i sprzedać wydane płyty.

Bo MegaTotal.pl to nie tylko zabawa. To także odpowiedzialność. Nie ma nic bardziej dołującego dla Artysty jak pozwolić mu wydać płytę  i potem nie kupić ani jednego jej egzemplarza.

O co chodzi w tym artykule? O to, że nie ma racji Samuel Beckett każąc mówić aktorom: NOTHING TO BE DONE

a słuszność posiada Desmond Dekker śpiewając: YOU CAN GET IT IF YOU REALLY WANT (but you must try).

That’s all folks.