W przeciwieństwie do większości festiwali bazujących na stylistycznym pokrewieństwie wykonawców ten stara się czerpać z różnorodności. 19 Wiosen, Pierre Bastien, Barbara Morgenstern, Same Suki i RSS B0YS oraz Maszyny i Motyle to z pozoru dalekie od siebie światy, ale wspólne jest dla tych artystów poszukiwanie nowej jakości poprzez choćby zestawianie tradycji z nowoczesnością. Energia Dźwięku połączy te odległe muzycznie przestrzenie już 12 grudnia we wrocławskiej Sali Gotyckiej.
W sobotę 12 grudnia przeszłość spotka się z dźwiękową nowoczesnością, eksperyment z klasyką, a akustyczne źródła dźwięku z najnowszą elektroniką. Tradycyjne instrumentarium zostanie poddane konfrontacji z wyobraźnią wynalazców rozmaitych dźwiękotwórczych urządzeń. Oto nieco więcej informacji o samych artystach.
19 Wiosen
Jedna z najbardziej oryginalnych grup muzycznych w Polsce. Nie sposób odmówić ich muzyce punkowego charakteru, ale oprócz surowych gitarowych riffów usłyszymy w niej na przykład wpływy bigbitu lat sześćdziesiątych i jednocześnie kojarzące się z barokowymi kompozycjami klawiszowe pasaże. Całość stanowi zaś doskonałą odskocznię do wizjonerskich i kontestujących w poetycki i zarazem zjadliwie publicystyczny sposób tekstów Marcina Pryta. Muzycy określają swoją muzykę określeniami barok punk, nega punk, punk poza czasem, infi punk czy aerofuturyzm.
==
Barbara Morgenstern
Producentka, wokalistka i multiinstrumentalistka, która już od kilkunastu lat okupuje jedną z czołowych pozycji na piedestale niebanalnej i inteligentnej europejskiej elektroniki. W je twórczości psychodeliczny krautrock spotyka się z minimalistycznym house, elementy synth-popu z dźwiękami tradycyjnych, akustycznych instrumentów, a post-rockowa elektronika jest tłem dla melodyjnie wyśpiewywanych tekstów, nawiązujących do klasycznych niemieckich szansonistek jak Marlene Dietrich i Ute Lemper.
==
Maszyny i Motyle
Przeciwstawienie słów w nazwie zespołu idealnie oddaje ducha ich muzyki. Nieklasyfikowalny nigdzie konglomerat brzmień. Słychać tu echa motorycznego industrialu, gitarowe riffy w podziałach math rocka, zimnofalowe brzmienie, agresywność awangardowego metalu oraz eksperymenty wywodzące się z krautrocka i free jazzu. Są też szmery i hałasy, będące odwołaniem do tradycji noise.
==
Pierre Bastien
Francuski alchemik dźwięku nie zatrzymał się na etapie, do którego dąży większość innych muzyków, czyli opanowaniu gry na jednym lub kilku instrumentach. Konstruuje od podstaw całe mechaniczne orkiestry, których formy i sposób działania odbiegają bardzo daleko od jakiegokolwiek tradycyjnego instrumentarium. To jakby osobne artefakty stworzone z dziecięcych zabawek, kuchennych narzędzi i naczyń, przeróżnych napędzanych silniczkami dźwiękotwórczych wynalazków, gadżetów i automatów, które same potrafią grać na innych instrumentach. Występy Bastiena mają charakter performatywny. To surrealistyczne, dźwiękowe instalacje artysty, który w równej mierze zasługuje na miano zarówno muzyka, jak i szalonego naukowca.
==
Same Suki
Same Suki to rewolucyjna kobieca formacja folkowa grająca muzykę kobiet z miasta inspirowaną muzyką ludową. To pięć mocnych charakterów kobiet z różnych planet muzycznych – rozrywki, piosenki aktorskiej, ethno, klasyki i muzyki ludowej. W niekonwencjonalny sposób wykorzystują one tradycyjne instrumenty akustyczne takie jak suka biłgorajska, fidel płocka, cajon, bendir, lira grecka, rebab turecki czy wiolonczela. W połączeniu z wokalem, sięgającym po środki wyrazu charakterystyczne dla teatru, zespół opowiada codzienne historie w zupełnie nietradycyjny sposób. Same Suki tworzą z chęci wyrażania siebie taką, jaką się jest, bez cenzury.
==
RSS B0YS
Duet o nieujawnionej tożsamości, występujący zawsze w przebraniu. Nie wiadomo kim są, nie wiadomo w jakim wieku, czy znani czy debiutanci. Nie wiadomo nawet jakiej są płci. Legenda głosi, że poznali się w trakcie podróży po Afryce. Efektem jest muzyka, która wsysa słuchacza do swojego czarnego jądra, w którym afrykańskie i światowe pogłosy dodają tempa i temperatury. Ktoś nazwie tworzone przez nich dźwięki „techno“, inny „dziwne world music“ albo „dark dub“, a prawdę znają tylko oni. Sami mówią, że ich muzyka jest ”post-everything” i nie identyfikują się z żadnym gatunkiem czy stylem muzycznym, jednocześnie nie odrzucając żadnego z nich.
==
Zródło: informacje prasowe organizatora (Industrial Art)
ENERGIA DŹWIĘKU
Wrocław, 12 grudnia 2015 r., Sala Gotycka, ul Purkyniego 1, godz. 18.00
Same Suki, 19 Wiosen, B. Morgenstern, Pierre Bastien, Rss B0ys, Maszyny i Motyle
Strona oficjalna wydarzenia
Wydarzenie na Facebooku
BILETY
45 zł przedsprzedaż
55zł w dzień koncertu
Przedsprzedaż: wiftickets@gmail.com
lub w Starym Klasztorze, przy Purkyniego 1