Program Strefa CSW zaprasza na koncerty w styczniu i lutym

Program Strefa CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie zaprasza na kolejną odsłonę, tym razem zimowych koncertów w Budynku Laboratorium. Start 18 stycznia 2012. MegaTotal.pl jest ich patronem :)

Program Strefa CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie zaprasza na kolejną odsłonę, tym razem zimowych koncertów w Budynku Laboratorium. Start 18 stycznia 2012. MegaTotal.pl jest ich patronem :)

19 stycznia odbędzie się polsko-niemiecki projekt „PERSPEKTIVEN / PERSPEKTYWY. Muzyka ze studiów eksperymentalnych w Kolonii i Warszawie dzisiaj.” Następnego dnia zaprezentuje się poznański kolektyw audio-wizualny kakofoNIKT nawiązujący, w sposób autorski, do idei muzyki industrial z przełomu lat 70-tych i 80-tych XX wieku. 27 stycznia podczas czwartej odsłony cyklu STREFA MONOTYPE będzie można m.in. zobaczyć koncert nowego projektu muzyków zespołu HATI oraz austriackiego artysty PURE – PRSZR.
3 lutego wystąpi duet Balanda DidjeridooDuo, który zaprezentuje akustyczno-etniczną wersję muzyki ambient. 17 lutego podczas kolejnej odsłony STREFY MONOTYPE wystąpi m.in. Mia Zabelka, austriacka artystka, uznawana za jedną z najbardziej innowacyjnych skrzypaczek z kręgu free improvisation na świecie. 27 lutego z premierowym materiałem, wystąpi jeden z najbardziej rozpoznawalnych w świecie polskich artystów tworzących muzykę elektroniczną – Jacek Sienkiewicz. Koncertowi towarzyszyć będą żywe wizualizacje Odile Bernard Schröder.

Polub Strefę na Facebooku

Ściągnij program Strefy w pliku pdf

SZCZEGÓŁY

========================

data: 2012-01-18,19
godzina: 19:00
koncert: PERSPEKTIVEN / PERSPEKTYWY
bilety: 10 PLN
Kuratorzy: Maciej Śledziecki i Marion Wörle (Kolonia), Michał Libera (Warszawa)
więcej informacji: www.patakaind.blogspot.com, www.satelita.de

Muzyka ze studiów eksperymentalnych w Kolonii i Warszawie dzisiaj. Wystąpią: Philip ZOUBEK, Marion Wörle, Maciej Śledziecki Wolfram, Mikołaj Pałosz

Projekt poświęcony jest muzyce elektronicznej powstającej w latach 50-tych i 60-tych równolegle w dwóch ośrodkach muzyki eksperymentalnej – kolońskim studiu WDR Elektronische Musik Studio oraz warszawskim Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. Ten początkowy okres rozwoju technologii studyjnej charakteryzował się wieloma eksperymentami, które stanowią dziś podstawowe metody tworzenia większości otaczającej nas muzyki.

Chcemy przypomnieć historię tych nieco zapomnianych eksperymentów, ukazać ich związki ze współczesnością, ale przede wszystkim zapytać o inne możliwe scenariusze kontynuowania tej tradycji. Program skonstruowany jest tak, aby wyartykułować owe pytania zarówno teoretycznie (dyskusja, prezentacja partytur) jak i praktycznie (prezentacja oryginalnych nagrań oraz ich nowych, przearanżowanych wersji).

========================

data: 2012-01-20
godzina: 20:00
koncert: kakofoNIKT
bilety: 10 PLN
kurator: Paweł Sky | STREFA
patroni medialni: megatotal.pl, independent.pl, shoegaze.pl
więcej informacji: www.myspace.com/kakofoNIKT

Program STREFA CSW Zamek Ujazdowski zaprasza na performance kolektywu kakofoNIKT nawiązującego, w sposób autorski, do idei muzyki industrial z przełomu lat 70-tych i 80-tych XX wieku.

KakofoNIKT – poznańska grupa audio-wizualna działająca od 2006 roku. Porusza się na styku muzyki industrialnej, noise’u, free improvisation, instalacji dźwiękowych i performance’u. Instrumentarium grupy stanowią m.in. metalowe odpadki, uszkodzone urządzenia elektroniczne, zabawkowe instrumenty, przetwarzana elektronicznie lira korbowa i saksofon, nagrania terenowe i dźwięki konkretne, przedmioty codziennego użytku, generatory fal akustycznych. Celem zespołu jest kalibracja percepcji słuchacza na kanał odmiennej świadomości – eksperymenty z porą koncertu jak w przypadku projektu Responsorium- zaczynającego się o 5 rano czy dosłownie z położeniem publiczności- w cyklu koncertów do śnienia Dream Machine. Dźwięk staje się punktem granicznym doświadczenia. Istotnym elementem funkcjonowania grupy jest praca z przestrzenią jak było w przypadku występów w Synagodze w Klimontowie, remizie strażackiej w Zdunach, starej rzeźni w Tucznie czy koncertu na podświetlany i amplifikowany las oraz multimedialnej zamianie góry z dołem największego przejścia podziemnego w Poznaniu.

Podczas koncertu w CSW KakofoNIKT będzie promował album Kaktuus, który jest interpretacją i przełożeniem na język dźwięków doświadczenia kaktusowego. Utwory układają się w kolejne etapy kontaktu z kaktusem – od przygotowań po skrajne objawy działania. Kaktuus powstał w skutek eksperymentów z percepcją dźwięku, metodami improwizacji i prób wywołania za pomocą muzyki doświadczeń szczytowych (peak experience).

Kolektyw występował m.in. na: Wrocław Industrial Festival (2011), Heineken Open’er Festival (2009), Soundscreen Festival (2009), Miasto Zdarzeń (2009), Festiwal Futuryzmu (2008)

KakofoNIKT to:

Patryk Lichota – laptop, saksofony, preparacje
Szymon Mizera – lira korbowa + efekty, didgeridoo, głos
Hubert Wińczyk – preparowane obiekty, generator fal akustycznych, efekty, zabawkowe instrumenty, głos

video:


========================

data: 2012-01-27
godzina: 19:00
koncert: Strefa Monotype 04
bilety: 15 PLN
kurator: Andrzej Załęski | STREFA
patroni medialni: Ströer Out-of-Home Media, MetroMedia, independent.pl, megatotal.pl, shoegaze.pl
więcej informacji: www.monotyperecords.com, www.bumstein.com/art, www.pure.test.at, www.myspace.com/hatitah

27 stycznia podczas czwartej odsłony cyklu STREFA MONOTYPE będzie można m.in. zobaczyć koncert nowego projektu muzyków zespołu HATI oraz austriackiego artysty PURE – PRSZR: PRSZR (PL / A), Arturas Bumsteinas (LT), Dariusz Kociński

PRSZR (Hati & Pure)
Wspólny projekt austriackiego artysty dźwięku mieszkającego w Berlinie znanego jako PURE (Peter Votava) oraz muzyków z duetu HATI (Rafał Iwański i Rafał Kołacki). PURE tworzy na polu abstrakcyjnej muzyki elektronicznej, wydał kilkanaście płyt w tak zasłużonych dla eksperymentalnej muzyki wytwórniach jak Mego, Staalplaat czy Cronica Electronica. Muzycy znani z HATI opierają się na brzmieniu instrumentów akustycznych, zagrali kilkaset koncertów w Europie i USA, współpracując z tak znakomitymi muzykami jak Z’EV, John Zorn, Robert Curgenven czy Sławomir Ciesielski (ex Republika). Trio artystów jako PRSZR ma na koncie kilka wspólnych koncertów w 2008 i 2009 r. zagranych w Niemczech oraz na II CoCArt Music Festival. Na początku 2012 r. nakładem szwajcarskiej wytwórni Hinterzimmer Records ukaże się album zarejestrowany latem 2009 r. w specjalnie zaaranżowanym studio w lofcie pod Berlinem. PRSZR prezentuje premierowy program muzyczny łączący dwie skrajne domeny: elektroniczną i akustyczną. 1 lutego 2012 projekt pojawi sie na prestiżowym 12. Club Trans Mediale Festival w Berlinie. Wydaniu albumu PRSZR w 2012 r. towarzyszyć będzie trasa koncertowa w kilku miastach Europy.
www.pure.test.at
www.myspace.com/hatitah

Arturas Bumsteinas
Litewski kompozytor i artysta wizualny poruszający się w świecie muzyki akustycznej i elektronicznej, absolwent Litewskiej Akademii Muzycznej i Teatralnej, założyciel międzynarodowych zespołów Works and Days i Quartet Twentytwentyone. Prezentował swoje prace na ponad trzydziestu wystawach w całej Europie. Brał udział w wielu festiwalach, między innymi The Holland Festival, Angelica, Sensoralia/Romaeuropa, Avanto, Sonic Circuits, Skanumezs, Full Pull, Cut&Splice, Wundergrund i wielu innych. Od 2000 roku współpracował z takimi artystami jak Anton Lukoszevieze, Piotr Kurek, Jesse Glass, Laura Garbštienė, Antanas Jasenka, Antanas Kučinskas, Maarten Ornstein, Simon Wickham-Smith, Jeff Surak, Borut Savski, Max Reinhardt, Rytis Mažulis. Jedną z wytwórni wydających jego muzykę jest polski Bołt.
http://www.bumstein.com/art/
http://www.myspace.com/bumsteinas

Dariusz Kociński
Artysta performer, muzyk, animator eksperymentalnej sceny muzycznej Lublina, gdzie mieszka i pracuje. Jego działania sytuują się w obszarze performance, wideo i instalacji dźwiękowych. W 1999 roku ukończył Wydział Artystyczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, obronił dyplom z sitodruku. Artysta wykorzystuje maszyny i urządzenia elektryczne, które dostosowuje do danego czasu i przestrzeni. Na bazie znalezionych mechanicznych sprzętów konstruuje obiekty artystyczne, którym przypisuje konkretne właściwości, rytm poruszania się i nowe warunki istnienia. Prace Kocińskiego, które można określić jako rzeźby-akcje obejmują aranżowanie, realizację i zapis wydarzeń, których rezultaty noszą cechy zdarzenia estetycznego. Postępując według precyzyjnie opracowanych procedur, artysta wywołuje i rejestruje projekcje przedmiotów w przestrzeni.
http://vimeo.com/19604075

Współorganizatorem koncertu jest MonotypeRec.

Koncert PRSZR odbywa się dzięki wsparciu Austriackiego Forum Kultury w Warszawie.

========================

data: 2012-02-03
godzina: 20:00
koncert: Balanda DidjeridooDuo
bilety: 15 PLN
kurator: Paweł Sky | STREFA
patroni medialni: wegetarianski.pl, megatotal.pl, independent.pl, shoegaze.pl
więcej informacji: www.myspace.com/balandadidjeridooduo

Duet Balanda DidjeridooDuo zaprezentuje akustyczno-etniczną wersję muzyki ambient. Czas Snu czyli etniczna wizja ambientu

Zanurzając się w otchłań głęboko drgających brzmień zapadniemy w SEN. Niekoniecznie zimowy; będący raczej ŚNIENIEM – podróżą w nieznaną, przekraczającą wszelkie granice przestrzeń. Kawałek niezwykłej, rdzennie aborygeńskiej, muzyki zagra duet Balanda DidjeridooDuo.

Stan śnienia nie jest w tradycji Aborygenów stanem umysłu a raczej funkcjonującą obok – rozpoznawalnej przez nas intelektualnie – rzeczywistością. Muzyka didjeridoo, będąca częścią rytuałów rdzennych Australijczyków, pomagała łączyć wszystkie rzeczywistości w jedną czasoprzestrzeń tworząc nierozerwalną więź między wszystkimi istotami żywymi.

Rafał Rufus Libner oraz Łukasz Luka Hołuj stworzyli swą formację (początkowo o nazwie Nell’Ambiente) w 1998 roku. Od tego czasu, wiele eksperymentując – m.in. właśnie poprzez interakcje i rezonans 2 instrumentów – znaleźli rozwiązanie pozwalające połączyć muzyką archaiczną i nowoczesną, etniczną i miejską. Powolne sferyczne drony przenikają się w ich muzyce z pulsującymi rytmami tworząc przestrzenne harmonie. Zanurzając się w nie można odpocząć od codzienności bądź – jak kto woli – śniąc, odnaleźć swe miejsce w nieustająco pulsującym rytmie kosmosu.

Duet współpracuje m.in. z krakowskim Teatrem Starym przy przedstawieniu Factory 2 Krystiana Lupy. W 2005 roku podczas Festiwalu Nowa Tradycja, za grę na didjeridoo, Rafał Libner otrzymał nagrodę dla instrumentalisty.

Współorganizatorem koncert jest Fundacja POMPKA

video:

http://www.youtube.com/watch?v=C1l4SrI-mx4

========================

data: 2012-02-17
godzina: 19:00
koncert: Strefa Monotype 05
bilety: 15 PLN
kurator: Andrzej Załęski | STREFA
patroni medialni: Ströer Out-of-Home Media, MetroMedia, independent.pl, megatotal.pl, shoegaze.pl
więcej informacji: www.monotyperecords.com, www.myspace.com/komoraaa, http://bionulor.com, www.miazabelka.com

17 lutego podczas kolejnej odsłony STREFY MONOTYPE wystąpi m.in. Mia Zabelka, austriacka artystka, uznawana za jedną z najbardziej innowacyjnych skrzypaczek z kręgu free improvisation na świecie: Mia Zabelka (A), Komora A + Zale, Bionulor

Mia Zabelka
Pochodząca z Wiednia kompozytorka, skrzypaczka elektryczna i wokalistka. Uznawana obok Jona Rose i Laurie Anderson za jedną z najbardziej innowacyjnych skrzypaczek z kręgu free improvisation. Studiowała muzykę i kompozycję u Romana Haubenstock-Ramatiego, Dietera Kaufmanna, Kurta Schwertsika i Aleksandra Arenkova. Jako kompozytorka i wykonawca muzyki improwizowanej i elektro-akustycznej wypracowała swój własny język oparty na de-i rekonstrukcji dźwiękowych możliwości skrzypiec, wykorzystując do gry na żywo efekty elektroniczne i nowe techniki wykonawcze. Koncertowała w Ameryce Europie i Rosji. Laureatka wielu nagród, trzy razy otrzymała Prix Ars Electronica, była gościem programu DAAD w Berlinie. Obecnie współpracuje w duetach z Lidią Lunach i Zahrą Mani, z artystką video Mią Makela, a także w triach z Pavlem Fajtem/ Johannesem Frishem i Johnem Russelem/ Maggie Nichols.
http://www.miazabelka.com/

Komora A + Zale
Komora A – W skład grupy wchodzą Dominik Kowalczyk (Wolfram), perkusista indie-rockowego Setting The Woods on Fire – Karol Koszniec i właściciel labelu Monotype Rec. – Jakub Mikołajczyk. Trójkę artystów łączy niewątpliwie pokrewna, choć nie identyczna wrażliwość brzmieniowa; w efekcie otrzymujemy improwizacje o gęstości i wewnętrznej dynamice dużo większej niż w solowych impresjach Wolframa. Uwagę zwraca przede wszystkim wysoka brzmieniowa entropia: skupione, surowe medytacje Kowalczyka zyskują kontrapunkt i zarazem dopełnienie w bardziej ekstrawertycznym i drapieżnym temperamencie pozostałych członków Komory A.
http://www.myspace.com/komoraaa

Zale (Andrzej Załęski)
Współtwórca Komuny Otwock, współpracował z teatrem Gardzienice i Akademią Ruchu.
Redaktor współtworzący program Alternativi w TVP. Redaktor Anteny Krzyku.
Filmowiec (Seria filmów dokumentalnych dla Discovery Europe i TVP2), muzyk, perkusista – grał min. w Multicide, Mitch and Mitch, 3 Metry, Za Siódmą Górą. Współpracował min. z: Małymi Instrumentami, Jerzym Mazzollem, Andrzejem Przybielskim, Pavlem Fajtem, Praffdatą, Joe Giardullo, Eugenem Chadbournem, Charles’em Haywardem, Johnem Hegre, Tatsuya Yoshidą.
Od 1993 roku jest kuratorem programu Strefa w Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski w Warszawie, gdzie organizuje koncerty, pokazy filmowe, festiwale multimedialne etc.

Bionulor
BIONULOR: CZYLI DŹWIĘKÓW ZNALEZIONYCH ŻYCIE PO ŻYCIU
Bionulor to jednoosobowy projekt muzyczny eksplorujący przestrzeń dźwiękowego recyklingu. Początek działalności to jesień 2006. Każdy utwór budowany jest na bazie tylko jednego sampla (jednego fragmentu dźwiękowego materiału źródłowego) i jego dalszej obróbki, bez użycia żadnych dodatkowych pozaźródłowych dźwięków czy instrumentów (100% sound recycling). Tak ścisły realizacyjny rygor przestaje być jednak ograniczeniem, zmieniając się w inspirację i metodę twórczą, a komputerowa sterylność zmierza nieuchronnie ku technologicznemu lo-fi, gdzie każdy szum i niespodziewana usterka witane są z radością. Sam materiał źródłowy to muzyczne odpady, dźwięki znalezione – na starych taśmach, płytach winylowych, nagraniach archiwalnych mających z muzyką niewiele wspólnego. Bezpośrednią inspiracją do stworzenia, wybrania i użycia dla celów projektu metody 100% sound recycling była twórczość japońskiego artysty dźwięku Aube. Nie bez przesady będą też skojarzenia wywiedzione z tradycji alchemicznej.

http://www.myspace.com/bionulor
http://bionulor.com

Współorganizatorem koncertu jest MonotypeRec.

Koncert Mii Zabelki odbywa się dzięki wsparciu Austriackiego Forum Kultury w Warszawie.

========================

data: 2012-02-24
godzina: 20:00
koncert: Jacek Sienkiewicz
bilety: 20 PLN
kurator: Andrzej Załęski | STREFA
patroni medialni: megatotal.pl, independent.pl, shoegaze.pl
więcej informacji: www.jaceksienkiewicz.com, recognition.pl

27 lutego z premierowym materiałem, wystąpi jeden z najbardziej rozpoznawalnych w świecie polskich artystów tworzących muzykę elektroniczną – Jacek Sienkiewicz. Koncertowi towarzyszyć będą żywe wizualizacje Odile Bernard Schröder.

Jacek Sienkiewicz, jeden z najbardziej rozpoznawalnych w świecie polskich artystów tworzących muzykę elektroniczną, znany jest przede wszystkim ze swej wytwórni Recognition, której nakładem od ponad dekady ukazało się już 30 wydawnictw. Nie jest jednak powszechnie znanym faktem, że przez całe życie inspirował się i interesował muzyką eksperymentalną, awangardową, psychodeliczną.

Jacek powraca do sali Laboratorium CSW po 16 latach – to tam właśnie, jesienią 1996, miał miejsce jego pierwszy występ na żywo. Tym razem przedstawi nam pierwszą odsłonę swojego nowego projektu – jakże odległego od zdecydowanie rytmicznej dotychczasowej twórczości. Premierowy występ z nowym materiałem przyniesie tajemniczą, gęstą atmosferę, starannie opracowane dźwiękowe tkanki budujące jedyną w swoim rodzaju przestrzeń wypełnioną spiritualną energią. Będzie to zapowiedź nowej serii limitowanych wydawnictw prezentujących zupełnie nową drogę muzycznych poszukiwań. oraz

Koncertowi towarzyszyć będą żywe wizualizacje Odile Bernard Schröder – mieszkającej w Paryżu fotografki i artystki, eksperymentującej ze światłem za pomocą camera obscura, światłoczułego papieru i własnoręcznie wykonywanych narzędzi. Badając interferencje światła, czasu i gestu, Odile opracowała bardzo swoisty język wizualnej komunikacji.
Występ w CSW będzie również pierwszą z planowanych kolaboracji obojga artystów.

video:
http://youtu.be/Rcfgac_jGCo